"Ονομασία Ελιά Καλαμάτας – Kalamata olives για όλες τις ελιές Καλαμών και για όλους τους Έλληνες!"

 

Ελιά Καλαμάτας ή ….Ελιά Καλαμών?  Coca – Cola ή ….Άρπα – Κόλα?

Ονομασία  Ελιά Καλαμάτας – Kalamata olives για όλες τις ελιές Καλαμών και για όλους τους Έλληνες!


του Γιώργου Μουζόπουλου


Σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, από εδώ και στο εξής, αποκλειστικά και μόνο οι Μεσσήνιοι παραγωγοί ελιάς ποικιλίας Καλαμών, μπορούν να εξάγουν το προϊόν αναγράφοντας στις συσκευασίες την ένδειξη Ελιά Καλαμάτας – Kalamata olives. Αντίθετα οι παραγωγοί της ίδιας ποικιλίας ελιάς από την υπόλοιπη Ελλάδα εκτός Μεσσηνίας, θα εξάγoυν το ίδιο προϊόν αναγράφοντας την ένδειξη Ελιά Καλαμών – Elia Kalamon και την περιοχή προέλευσης, δηλαδή για παράδειγμα Elia Kalamon Laconias.

Όμως για πολλά χρόνια η ποικιλία ελιάς Καλαμών είναι γνωστή και καταξιωμένη στην διεθνή αγορά με την ονομασία Ελιά Καλαμάτας – Kalamata olives. Δηλαδή για πολλά χρόνια, όλοι οι παραγωγοί από όλη την Ελλάδα μπορούσαν να εξάγουν την ίδια ποικιλία ελιάς με την ίδια ονομασία. Δημιουργώντας έτσι στη διεθνή αγορά ένα τεράστιο αγοραστικό κεκτημένο και η ελιά Καλαμών είχε αποκτήσει εθνική αξία ως εθνικό προϊόν και όχι ως τοπικό. Στο εξωτερικό γνωρίζουν την συγκεκριμένη ποικιλία ελιάς ως Ελιά Καλαμάτας – Kalamata olives, χωρίς να γνωρίζουν επακριβώς αν αυτή η ελιά προέρχεται πχ. από την Καλαμάτα, την Σπάρτη ή το Αγρίνιο. 


Τώρα όμως με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας δημιουργούνται ανισότητες, διότι μόνο οι Μεσσήνιοι παραγωγοί έχουν το δικαίωμα διατήρησης της πρωτότυπης και χρησιμοποιούμενης για πολλά χρόνια καθιερωμένης ονομασίας. Δημιουργούνται έτσι οι ελιές δύο ταχυτήτων στην διεθνή αγορά, ενώ στην ουσία πρόκειται για το ίδιο προϊόν. Πως είναι δυνατόν να πετύχει το ίδιο προϊόν την διεθνή επέκταση του αν έχει ταυτόχρονα δυο διαφορετικές ονομασίες? Αμέσως δίνει την εντύπωση ότι η  Ελιά Καλαμάτας – Kalamata olives είναι η πρωτότυπη και η  Elia Kalamon είναι η φθηνή απομίμηση της πρωτότυπης. Αμέσως υποβαθμίζεται η ποιότητα της ελιάς ποικιλίας Καλαμών που παράγεται εκτός Μεσσηνίας, παρόλο που γνωρίζουμε ότι η παραγωγή ελιάς Καλαμών από τη Μεσσηνία καλύπτει μόλις το 3% της εγχώριας παραγωγής. Η μεγαλύτερη παραγωγή ελιάς Καλαμών προέρχεται από άλλες περιοχές της Ελλάδος ( Φθιώτιδα το 18%, στη Λακωνία το 28%, στην Αιτωλοακαρνανία το 44% και στους υπόλοιπους νομούς το 7%).

Έχει πολλή μεγάλη σημασία η ονομασία! Δείτε ένα παράδειγμα! Η παραγωγή της Coca Cola πραγματοποιείται τόσο σε εργοστάσια της Αμερικής, της Ευρώπης και της Ασίας. Ακόμα και στην Ελλάδα υπάρχει εταιρεία παραγωγής του αναψυκτικού. Φανταστείτε να υποχρεωθούν κάποιες εταιρείες, εκτός Αμερικής, να αλλάξουν την ονομασία πώλησης του προϊόντος και να την ονομάσουν για παράδειγμα Άρπα-Κόλα. Πιστεύετε ότι θα προτιμήσει κανείς το ίδιο προϊόν με την ονομασία  Άρπα-Κόλα? Πιστεύετε ότι θα αυξηθούν οι πωλήσεις της Άρπα – Κόλα? Ο κόσμος γνωρίζει και πίνει την Coca – Cola και αντίστοιχα στο εξωτερικό ο κόσμος γνωρίζει και τρώει την  Ελιά Καλαμάτας – Kalamata olives και όχι την  Ελιά Καλαμών – Elia Kalamon, παρόλο που πρόκειται για το ίδιο προϊόν. Επιπλέον τα συμβόλαια που έχουν κάνει οι παραγωγοί με τις εταιρείες για την εξαγωγή του προϊόντος αναφέρονται στην ονομασία Ελιά Καλαμάτας -  Kalamata olives. Υπολογίζεται ότι περίπου 70.000 τόνοι ελιάς Καλαμών που προέρχονται από την παραγωγή εκτός Μεσσηνίας, δεν θα εξαχθούν, με αποτέλεσμα να χαθούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για τους παραγωγούς και την εθνική οικονομία. Δηλαδή προτιμάμε να μην διατηρήσουμε ένα καταξιωμένο προϊόν ως εθνικό Ελληνικό, αλλά να το προβάλουμε και να το διακινούμε διεθνώς ως τοπικό Μεσσηνιακό. Στο τέλος όλοι θα χάσουν ….

Επομένως με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας δημιουργείται ένα είδος μονοπώλιου της ελιάς Καλαμών στο εξωτερικό, όσον αφορά την ελληνική παραγωγή. Οι διεθνείς αγορές θα δείχνουν προτίμηση για την  Ελιά Καλαμάτας – Kalamata olives που θα εξάγουν αποκλειστικά οι Μεσσήνιοι. Αυτό γνωρίζουν … αυτό εμπιστεύονται. Όμως η παραγωγή ελιάς Καλαμών από τους Μεσσήνιους παραγωγούς είναι περιορισμένη. Πως είναι δυνατόν να καλύψει τις διεθνείς ανάγκες? Η έλλειψη διαθεσιμότητας και η αυξημένη ζήτηση για  το πρωτότυπο προϊόν θα εκτοξεύσει τις τιμές στο εξωτερικό με αποτέλεσμα την κερδοφορία μόνο των παραγωγών από την Μεσσηνία. Οι υπόλοιποι παραγωγοί θα μείνουν στο ράφι, παρόλο που τόσα χρόνια με την παραγωγή τους συνεισέφεραν σημαντικά στην εδραίωση της ελιάς Καλαμών στη διεθνή αγορά. Τώρα τους ξεχνάμε? Γνωρίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση ότι η ελιά Καλαμάτας θα αγγίξει τιμές μαύρου χρυσού και ότι αυτό θα δημιουργήσει συνθήκες παρεμπορίου? Αφού δεν θα υπάρχουν επαρκείς ποσότητες για να καλυφθεί η διεθνής αγορά υπάρχει ο κίνδυνος τρίτες χώρες να προωθούν στις διεθνείς αγορές τις δικές τους ελιές, ίσως ακόμα και ως Ελιές Καλαμών με γεωγραφική ένδειξη. Είναι γνωστή η διαδικασία ελληνοποίησης της ελιάς που παράγεται από τρίτες χώρες, αλλά συσκευάζεται σε ελληνικά εργοστάσια και το προϊόν αναγράφει την ένδειξη Ελιές Καλαμάτας, παρόλο που προέρχεται από αλλότρια εδάφη! Όπως επίσης η ελιά τύπου Καλαμών που παράγεται από τρίτες χώρες και δεν έχει τα ίδια ποιοτικά χαρακτηριστικά με την ελληνική ελιά, μπορεί να εξάγεται από τις τρίτες χώρες ως Ελιά Καλαμάτας – Kalamata olives, γιατί σε αυτές τις χώρες δεν ισχύει η κοινοτική οδηγία. Επομένως μας συμφέρει όλους να σταθεί η ελιά Καλαμών ως εθνικό προϊόν διεθνώς και όχι ως τοπικό! Για να σταθεί ένα προϊόν στη διεθνή αγορά, καλό είναι να έχει από πίσω την στήριξη και την ενότητα όλων των Ελλήνων!

Να σταθούμε όμως και στις συνέπειες που προκύπτουν με αυτήν την απόφαση, για τους νέους αγρότες που ζουν εκτός Μεσσηνίας, όπως για παράδειγμα στην Λακωνία μας! Με τέτοιες αποφάσεις ο νομός μας οδηγείται σε αυτό που φοβόμαστε, στην ερημοποίηση! Υπάρχει κίνδυνος οι νέοι μας να εγκαταλείψουν την καλλιέργεια της γης, αφού η ενασχόληση με τη γη δεν θα είναι προσοδοφόρα! Τον νομό μας δεν τον σκέφτεται κανείς…..θα εξακολουθεί να είναι ο παραγκωνισμένος νομός της Πελοποννήσου?


Λοιπόν η λύση είναι μία….ονομασία  Ελιά Καλαμάτας – Kalamata olives για όλες τις ελιές Καλαμών και για όλους τους Έλληνες! Εξάλλου οι άλλοι είναι περισσότεροι ...!

Σημειώνεται ότι το παρόν κείμενο αποτελεί προσωπική και μόνο άποψη.


Ο Γεώργιος Μουζόπουλος είναι Ιατρός - Ορθοπαιδικός Χειρουργός στο ΓΝ Λακωνίας – ΝΜ Σπάρτης, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Χαιδελβέργης Γερμανίας, με Master στη Διοίκηση των Μονάδων Υγείας, στην Αθλητιατρική και την Βιοστατιστική – Μεθοδολογία της Έρευνας,  FIFA Diploma FootBall Medicine, Μέλος της Νομαρχιακής Οργάνωσης του ΠΑ.ΣΟ.Κ – ΚΙΝ.ΑΛ Λακωνίας.


Σχόλια

NEOPTIC

ΟΙ ΛΑΚΩΝΕΣ ΠΑΝΤΟΥ

LAKONES.gr

ΓΚΟΥΜΑΣ

ΚΑΚΑΛΕΤΡΗΣ

ΑΝΟΥΣΟΣ

ΤΣΙΠΟΥΡΑΣ

ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ

ΑΓΡΟΑΞΩΝ

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑΚΗΣ

BANNER 1

EVROTAS CLEAN

LAKONES.gr ΝΕΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΙΜΠΙΔΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΑΦΟΣ

ΜΠΑΤΣΑΚΗΣ

ΜΑΝΔΡΩΖΟΣ

SLEEP EXPERTS

ΑΝΘΟΠΩΛΕΙΟ VERGADOU 2731021701

ΕΜΙΛΥ ΚΑΡΥΓΙΑΝΝΗ

MONEMVASIA GROUP

IATRIKOS.gr

ESTHIQUE

NRG SPORTS

VOiD ΣΠΑΡΤΗ

Diafimistes.gr

ΑΦΑΙ ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΥ 2731026347

ΒΕΚΡΑΚΟΣ

AGORA

ΦΟΥΝΤΑΣ

ΣΠΥΡΑΚΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ & YIOI ΣΠΑΡΤΗ

ΠΙΑΤΣΑ

ΨΗΣΤΑΡΙΑ ΚΑΦΕΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΣΠΑΡΤΗ

ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ

Greek Exports Directory

GRAD ΔΙΕΘΝΗ ΜΕΣΙΤΙΚΑ ΓΡΑΦΕΙΑ ΑΘΗΝΑ ΣΠΑΡΤΗ ΛΑΚΩΝΙΑ

ANT1 SOUTH

BEST RADIO

ΓΡΗΓΟΡΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΖΩΝΤΑΝΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΝΑΛΙΑ

BUSINESS ΠΙΤΣΑΡΙΑ ΣΠΑΡΤΗ 2731022395

GRAD GROUP

LAKONIA REAL ESTATE

ATHINA REAL ESTATE

ΟΔΗΓΟΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ