Αραχωβίτης-Βαρδάκης: “Η ανικανότητα και η ασυνεννοησία των Υπουργείων, δημιουργεί τεράστια προβλήματα στον αγροτικό κόσμο”



Τα προβλήματα και τις επιπτώσεις που υφίστανται οι αγρότες, λόγω προχειρότητας και ασυνεννοησίας μεταξύ των Αρμόδιων Υπουργείων για όσους ελαιοπαραγωγούς ενισχύθηκαν με το Μέτρο 21, όπως η δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών, η καταχώρηση της ενίσχυσης στο προηγούμενο έτος (2019), αλλά και ο κίνδυνος να βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμα, αναδεικνύουν με κοινοβουλευτική τους παρέμβαση οι βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Τομεάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης Σταύρος Αραχωβίτης και ο Σωκράτης Βαρδάκης, καταθέτοντας σχετική ερώτηση προς τους Υπουργούς Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και Οικονομικών.

Συγκεκριμένα, όλο το προηγούμενο διάστημα υπήρξε πλήθος καταγγελιών από αγρότες, οι οποίοι δεν μπόρεσαν τελικά να εκταμιεύσουν τις αγροτικές ενισχύσεις λόγω covid-19 (Μέτρο 21) και των οποίων οι τραπεζικοί λογαριασμοί δεσμεύτηκαν για οφειλές προς την εφορία και ασφαλιστικές εισφορές στον ΕΦΚΑ.

Αυτό που διαπιστώνεται είναι ότι το άρθρο 146 του ν. 4764/2020 (ΦΕΚ 256/Α/23-12-2020) δεν εφαρμόστηκε στην περίπτωση της ενίσχυσης της ελαιοκαλλιέργειας λόγω covid-19 στο Μέτρο 21 του ΠΑΑ, το οποίο ορίζει ρητά ότι η συγκεκριμένη ενίσχυση, δεν υπόκειται σε οποιονδήποτε φόρο, τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και είναι ανεκχώρητες και ακατάσχετες στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων.

Τόσο οι Δημόσιες Υπηρεσίες, τα Ασφαλιστικά Ταμεία όσο και τα Πιστωτικά Ιδρύματα θα έπρεπε να έχουν επίσημα ενημερωθεί για τον σχετικό νόμο και να τον εφαρμόζουν πιστά. Αντίθετα σε πολλές περιπτώσεις οι ίδιοι οι παραγωγοί κινούν τη διαδικασία για αποδέσμευση του λογαριασμού τους.

Το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα που δημιουργείται είναι αυτό της χρονικής καταχώρησης. Ενώ η πρόσκληση, κατάθεση αιτήσεων, αξιολόγηση και εκταμίευση έγινε μέσα στο έτος 2020, ο ΟΠΕΚΕΠΕ στην καρτέλα παραγωγού το χρεώνει στο έτος ενίσχυσης 2019. Αυτό, σε αναμονή της έκδοσης βεβαίωσης ΟΠΕΚΕΠΕ για φορολογική χρήση φορολογικού έτους 2020 (που πάντα εκδίδεται εντός Φεβρουαρίου της επόμενης χρήσης και δημιουργεί ούτως η άλλως προβλήματα ελλιπούς ενημέρωσης εντός του κρίσιμου μηνά μετατάξεων καθεστώτων ΦΠΑ που είναι ο Ιανουάριος), συνεπάγεται την καταχώρησή του στην φορολογική δήλωση του 2019 αν όντως ισχύει το έτος ενίσχυσης 2019 αντί του 2020. Συνεπώς χρειάζεται τροποποίηση της φορολογικής δήλωσης του 2019 με ότι αυτό συνεπάγεται από πλευράς προστίμων και λοιπών επιπτώσεων.

Επιπρόσθετα, προκύπτει και το θέμα της αλλαγής του καθεστώτος ΦΠΑ, αφού, αν και οι ενισχύσεις που δόθηκαν λόγω covid-19, είναι ανεκχώρητες και ακατάσχετες, λαμβάνονται υπόψη στο ύψος των ενισχύσεων, ως προς το καθεστώς τήρησης των βιβλίων των αγροτών. Αποτέλεσμα είναι η υποχρεωτική υπαγωγή πολλών στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ. Η διαδικασία της μετάταξης γίνεται με αποστολή e-mail στις ΔΟΥ, με καταληκτική ημερομηνία την 29η Ιανουαρίου εκάστου έτους. Σε πολλές περιπτώσεις που έχουν σταλεί εγκαίρως τα σχετικά emails η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί από τις αρμόδιες ΔΟΥ.

Επιπλέον, αν η καταχώρηση γίνει με τροποποίηση της φορολογικής δήλωση του 2019 και προκύψει υποχρέωση μεταβολής καθεστώτος ΦΠΑ για το 2019, η διαδικασία θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία. Η, με καθυστέρηση ενός έτους, μεταβολή σημαίνει τεράστιες επιπτώσεις και πρόστιμα.

Η ενίσχυση του Μέτρου 21, είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική και επαγγελματική επιβίωση των παραγωγών και βάσει του νόμου δεν υπόκειται σε οποιονδήποτε φόρο, τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου.

Η μη ενημέρωση των Πιστωτικών ιδρυμάτων και των Υπηρεσιών προς στις οποίες διαπιστώνονται οφειλές είναι ευθύνη του Αρμόδιου Υπουργείου και είναι αδιανόητο ο κάθε παραγωγός μόνος του να κινεί τη διαδικασία για αποδέσμευση του λογαριασμού του.

Σε ότι αφορά τις αιτήσεις που ήδη έχουν σταλεί για τη μεταβολή του καθεστώτος ΦΠΑ, μία πολύπλοκη διαδικασία η οποία συνεπάγεται κόστος για τους αγρότες, ήδη παρατηρούνται στις κατά τόπους ΔΟΥ στην ολοκλήρωση της διαδικασίας, ενώ η καταχώρηση σε διαφορετικό έτος του ποσού ενίσχυσης από το έτος καταβολής είναι αδιανόητη.

Λόγω όλων των παραπάνω οι ερωτώντες βουλευτές ζητούν να ενημερωθούν εάν:


Έχει υπάρξει προηγούμενη συνεννόηση μεταξύ των συναρμοδίων Υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης και Οικονομικών.


Γνωρίζει η αρμόδια ανεξάρτητη αρχή ΑΑΔΕ την καταχώρηση στο έτος 2019 από τον ΟΠΕΚΕΠΕ.


Έχουν ενημερωθεί σχετικά Δημόσιες Υπηρεσίες, Ασφαλιστικά Ταμεία, Πιστωτικά Ιδρύματα για το ακατάσχετο και αφορολόγητο των ενισχύσεων που καταβάλλονται στο πλαίσιο δράσεων αντιμετώπισης των επιπτώσεων του κορωνοϊού COVID-19 στον πρωτογενή τομέα, όπως αυτό στοιχειοθετείται στο άρθρο 146 του ν. 4764/2020 (ΦΕΚ 256/Α/23-12-2020).


Έχουν γίνει οι ανάλογες ενέργειες, ώστε να αποδεσμευτούν οι λογαριασμοί παραγωγών, από τους οποίους έχουν ήδη κατασχεθεί χρήματα προς Εφορία, Πιστωτικά Ιδρύματα και Ασφαλιστικά Ταμεία.


Θα υπάρξουν ενέργειες και ποιες, ώστε να μην επιβληθούν πρόστιμα σε όσους αγρότες έχουν αποστείλει την αίτησή τους εντός προθεσμίας και δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία από τις αρμόδιες ΔΟΥ.


Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:


Αθήνα, 15 Ιανουαρίου 2021

ΕΡΩΤΗΣΗ


Προς τους κ.κ. Υπουργούς

Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Οικονομικών


Θέμα: «Μέτρο 21 για την ελαιοκομία: προχειρότητα ή ασυνεννοησία μεταξύ των υπουργείων;»


Όλο το προηγούμενο διάστημα υπήρξε πλήθος καταγγελιών από αγρότες, οι οποίοι δεν μπόρεσαν τελικά να εκταμιεύσουν τις αγροτικές ενισχύσεις λόγω covid-19(Μέτρο 21) και των οποίων οι τραπεζικοί λογαριασμοί δεσμεύτηκαν για οφειλές προς την εφορία και ασφαλιστικές εισφορές στον ΕΦΚΑ.

Αυτό που διαπιστώνεται είναι ότι το άρθρο 146 του ν. 4764/2020 (ΦΕΚ 256/Α/23-12-2020) δεν εφαρμόστηκε στην περίπτωση της ενίσχυσης της ελαιοκαλλιέργειας λόγωcovid-19 στο μέτρο 21 του ΠΑΑ.

Συγκεκριμένα το άρθρο προβλέπει τα εξής:

«Οι ενισχύσεις που καταβάλλονται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες στο πλαίσιο δράσεων αντιμετώπισης των επιπτώσεων του κορονοϊού COVID-19 στον πρωτογενή τομέα, συγχρηματοδοτούμενων ή μη, δεν υπόκεινται σε οποιονδήποτε φόρο, τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43A του ν. 4172/2013 (Α΄ 167), μη εφαρμοζόμενης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής τους, είναι ανεκχώρητες και ακατάσχετες στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης, δεν δεσμεύονται και δεν συμψηφίζονται με βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπα τους, τα ασφαλιστικά ταμεία και τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζονται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Οι δικαιούχοι των ενισχύσεων του παρόντος απαλλάσσονται από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για τη συμμετοχή τους στις δράσεις και για την είσπραξη των ενισχύσεων».

Τόσο οι Δημόσιες Υπηρεσίες, τα Ασφαλιστικά Ταμεία όσο και τα Πιστωτικά Ιδρύματα θα έπρεπε να έχουν επίσημα ενημερωθεί για τον σχετικό νόμο και να τον εφαρμόζουν πιστά. Αντίθετα σε πολλές περιπτώσεις οι ίδιοι οι παραγωγοί κινούν τη διαδικασία για αποδέσμευση του λογαριασμού τους.

Το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα που δημιουργείται είναι αυτό της χρονικής καταχώρησης. Ενώ η πρόσκληση, κατάθεση αιτήσεων, αξιολόγηση και εκταμίευση έγινε μέσα στο έτος 2020, ο ΟΠΕΚΕΠΕ στην καρτέλα παραγωγού το χρεώνει στο έτος ενίσχυσης 2019. Αυτό, σε αναμονή της έκδοσης βεβαίωσης ΟΠΕΚΕΠΕ για φορολογική χρήση φορολογικού έτους 2020 (που πάντα εκδίδεται εντός Φεβρουαρίου της επόμενης χρήσης και δημιουργεί ούτως η άλλως προβλήματα ελλιπούς ενημέρωσης εντός του κρίσιμου μηνά μετατάξεων καθεστώτων ΦΠΑ που είναι ο Ιανουάριος), συνεπάγεται την καταχώρησή του στην φορολογική δήλωση του 2019 αν όντως ισχύει το έτος ενίσχυσης 2019 αντί του 2020. Συνεπώς χρειάζεται τροποποίηση της φορολογικής δήλωσης του 2019 με ότι αυτό συνεπάγεται από πλευράς προστίμων και λοιπών επιπτώσεων.

Επιπρόσθετα, προκύπτει και το θέμα της αλλαγής του καθεστώτος ΦΠΑ, αφού, αν και οι ενισχύσεις που δόθηκαν λόγω covid-19, είναι ανεκχώρητες και ακατάσχετες, λαμβάνονται υπόψη στο ύψος των ενισχύσεων, ως προς το καθεστώς τήρησης των βιβλίων των αγροτών. Αποτέλεσμα είναι η υποχρεωτική υπαγωγή πολλών στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ. Η διαδικασία της μετάταξης γίνεται με αποστολή e-mail στις ΔΟΥ, με καταληκτική ημερομηνία την 29η Ιανουαρίου εκάστου έτους. Σε πολλές περιπτώσεις που έχουν σταλεί εγκαίρως τα σχετικά emails η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί από τις αρμόδιες ΔΟΥ.

Επιπρόσθετα, αν η καταχώρηση γίνει με τροποποίηση της φορολογικής δήλωση του 2019 και προκύψει υποχρέωση μεταβολής καθεστώτος ΦΠΑ για το 2019, η διαδικασία θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία. Η, με καθυστέρηση ενός έτους, μεταβολή σημαίνει τεράστιες επιπτώσεις και πρόστιμα.

Επειδή, η ενίσχυση του Μέτρου 21, είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική και επαγγελματική επιβίωση των παραγωγών και βάσει του νόμου δεν υπόκειται σε οποιονδήποτε φόρο, τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου,

Επειδή, η μη ενημέρωση των Πιστωτικών ιδρυμάτων και των Υπηρεσιών προς στις οποίες διαπιστώνονται οφειλές είναι ευθύνη του Αρμόδιου Υπουργείου,

Επειδή, είναι αδιανόητο ο κάθε παραγωγός μόνος του να κινεί τη διαδικασία για αποδέσμευση του λογαριασμού του,

Επειδή, ήδη παρατηρούνται στις κατά τόπους ΔΟΥ καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της διαδικασίας για αιτήσεις που ήδη έχουν σταλεί,

Επειδή η καταχώρηση σε διαφορετικό έτος του ποσού ενίσχυσης από το έτος καταβολής είναι αδιανόητη,

Επειδή η μεταβολή καθεστώτος ΦΠΑ είναι πολύπλοκη διαδικασία και συνεπάγεται κόστος για τους αγρότες,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:


Έχει υπάρξει προηγούμενη συνεννόηση μεταξύ των συναρμοδίων Υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης και Οικονομικών;


Γνωρίζει η αρμόδια ανεξάρτητη αρχή ΑΑΔΕ την καταχώρηση στο έτος 2019 από τον ΟΠΕΚΕΠΕ;


Έχουν ενημερωθεί σχετικά Δημόσιες Υπηρεσίες, Ασφαλιστικά Ταμεία, Πιστωτικά Ιδρύματα για το ακατάσχετο και αφορολόγητο των ενισχύσεων που καταβάλλονται στο πλαίσιο δράσεων αντιμετώπισης των επιπτώσεων του κορωνοϊού COVID-19 στον πρωτογενή τομέα, όπως αυτό στοιχειοθετείται στο άρθρο 146 του ν. 4764/2020 (ΦΕΚ 256/Α/23-12-2020);


Έχουν γίνει οι ανάλογες ενέργειες, ώστε να αποδεσμευτούν οι λογαριασμοί παραγωγών, από τους οποίους έχουν ήδη κατασχεθεί χρήματα προς Εφορία, Πιστωτικά Ιδρύματα και Ασφαλιστικά Ταμεία;


Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε ώστε να μην επιβληθούν πρόστιμα σε όσους αγρότες έχουν αποστείλει την αίτησή τους εντός προθεσμίας και δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία από τις αρμόδιες ΔΟΥ;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Βαρδάκης Σωκράτης

Αραχωβίτης Σταύρος


Σχόλια

Πρόσφατες καταχωρήσεις

ΟΔΗΓΟΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ

ΜΠΑΤΣΑΚΗΣ

PIZZA PALACE

ΑΔΑΜΑΚΟΣ

WAY CUP

ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΥ

ΣΠΥΡΑΚΗΣ

KOTRONAS FLOWER

ΤΣΙΠΟΥΡΑΣ ΕΞΑΤΜΙΣΕΙΣ

ΛΕΩΝΙΔΑΣ

ΣΥΝΕΡΓΕΙΟ ΦΙΛΙΠΠΟΠΟΥΛΟΣ

e-click

ΠΛΑΓΑΚΗΣ

ESTHIQUE

ΤΕΝΤΕΣ ΛΑΚΩΝΙΑ

ΔΗΜΟΣ

GRAD

ΠΙΑΤΣΑ

ΣΥΝΑΔΙΝΟΣ

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑΚΗΣ

Asfalismenos.gr

ΜΑΝΔΡΩΖΟΣ

ΚΟΡΤΖΗΣ

SPARTA LUXURY

ANT1 SOUTH

ΚΑΚΑΛΕΤΡΗΣ

ΜΑΜΑΣ

BEST RADIO

ΑΝΟΥΣΟΣ

ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΤΙΚΗ

ΚΑΘ΄ΕΚΑΣΤΗΝ

ΓΡΗΓΟΡΗΣ

ΒΕΚΡΑΚΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΖΩΝΤΑΝΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΝΑΛΙΑ

LAKONIA-REALESTATE.GR